Innfører høyhastighetsbevis – her er alt du må vite

Høyhastighetssertifikatet har vært pratet om i flere år. Nå ser det ut til å bli realitet. Les hvordan ordningen vil se ut her.

Del dette innlegget

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Regjeringen ga i 2019 oppdrag til Sjøfartsdirekoratet om å utrede innføring av krav til høyhastighetsbevis. Sjøfartsdirektoratet har utarbeidet et detaljert forslag på hvordan et slik bevis kan se ut, og i går (08.09.2021) besluttet regjeringen å innføre høyhastighetsbevis. Kravet vil ikke tre i kraft før i 2023.

Goldfish i fart

Hvem trenger høyhastighetsbeviset?

I høringsforslaget til Sjøfartsdirektoratet beskriver de at høyhastighetsbeviset skal være et krav for båtførere som skal føre fritidsbåt som kan gå fortere enn 50 knop som er under 24 meter. Dette gjelder også føring av vannscooter. 

Dette vil altså virke som et tilleggs- sertifikat til vanlige fritidsbåtsertifikat som Båtførerprøven, ICC og D5L. Det vil altså ikke bli mulig å utstede Høyhastighetsbeviset før man har gjennomført enten Båtførerprøven, ICC eller D5L Fritidsskipperen.

For personer som er født etter 01.01.1980, og som må ta Båtførerprøven vil det bety at de må ha en form for kompetansebevis. Det kan være Båtførerprøven, ICC eller D5L Fritidsskipperen.

For de som er født før 01.01.1980 vil det ikke være behov for å ha et kompetansebevis så lenge de skal føre fartøy inntil 15 meter.

I forslaget legger SDIR til at det bør foreligge en minstealder på 18 år for å få utstedt hurtigbåtsertifikatet. Dette er den samme aldersgrensen som foreligger for D5L- deltakere. De forslår likevel at man kan være 17 år når man begynner kursingen. 

Nordkapp Enduro
Nordkapp Enduro i fart

Hvordan vet jeg om mitt fartøy er hurtiggående?

Det er i høringen beskrevet en bekymring om håndhevingen av et slikt sertifikat. Hvordan skal myndigheter og fritidsbåtførere vite om akkurat deres fartøy anses å kunne gå over 50 knop? Ikke alle fritidsbåtførere tyner båten sin fullt ut, og for mange vil det ikke være lett å vite om de kan bli straffet for kjøring med en båt som kan gå over 50 knop, selv om de aldri gjør det. 

Sjøfartsdirektoratet har snakket med båtprodusenter og foreslår å utarbeide en liste over hurtiggående fartøy, slik at håndheving blir enklere. De presiserer at det er viktig at sertifikatet kun skal omfatte de som fører fartøy som kan oppnå 50 knop eller mer, og ønsker derfor at listen blir detaljert. 

Båtprodusenter tester idag hastigheten på sine fartøy forskjellig, og for å unngå feil i listen vil de standardisere hastighetsmålingen til produsentene. 

Under foreligger et forslag fra SDIR om hvordan den standardiserte testingen kan se ut. 

 LH < 8m8m  LH  15m15m < LH
TankinnholdForbrukstanker: 0-10%. Drivstoff: Ca. 50%
VærforholdMaks vind 5ms-1 og maks bølgehøyde 0,2m.
Trim av drev/motorMotor m. powertrim skal trimmes til nøytral trim (evt. boss parallelt med vannflate).
Antall personerEn person om bord.To personer om bord.Tre personer om bord.
Utstyr ombordBåten skal være tømt for løst utstyr, men inneholde essensielt utstyr for normal bruk.
TestdistanseTo testløp i motsatt retning langs en linje med maks pådrag i en gitt tid.
TestdataSnitthastighet av maksfart målt i de to testløpene. GPS-data skal benyttes.

Tabell 2 , Eksempel på båter som klart gjør over 50 knop.

ProdusentBåtmodellTestet motorinstallasjon
Goldfish Boat AS23 TenderMercury V6 Four-Stroke 225bhp
Goldfish Boat AS23 TenderMercury V8 Verado 250bhp
Goldfish Boat AS30 SportMercury 6.2 MAG 350 :: Petrol
Goldfish Boat AS30 SportMercury 4.2 370 :: Diesel
HydroliftX-26sMercury 300hk :: Petrol
HydroliftX27 SUVMercury 450hk :: Petrol
HydroliftC-28Twin 370hk :: Petrol

Krav til kurs/eksamen

SDIR foreslår at det vil være et krav om gjennomført både teoretisk og praktisk del. Den teoretiske delen vil bestå av et e-læringskurs og en avsluttende digital eksamen. Den praktiske delen vil være todelt.

I forslaget foreslår SDIR at man får enten høyhastighetsbeviset utstedt for hurtiggående båt eller vannscooter. Dersom du gjennomfører den praktiske delen på en vannscooter vil du få hurtigbåtsertifikatet kun for vannscooter. Det samme gjelder for hurtiggående båt. Dersom du gjennomfører den praktiske delen på både vannscooter og hurtigbåt vil du får sertifikatet for begge deler. 

Sjøfartsdirektoratet anser at det tidsmessig ikke bør ta mer enn én dag å gjennomføre det teoretiske kurset og eksamen, og én dag for den praktiske delen. 

Kostnad

SDIR regner med at et oppsett med både teoretisk og praktisk del vil koste totalt 3500,-. Dette inkluderer også et utstedelsesgebyr på 300,- for selve sertifikatet. 

Idag koster et Båtførerbevis (kurs og eksamensgebyr) rundt 2082,-. Likevel finnes det nettbaserte kurs som presser kostnaden ned til 1391,- totalt. 

Oppsummert

Du behøver altså et fritidsbåtsertifikat før hurtibåtsertifikatet trer i kraft. Markedet har gjort dette svært enkelt, og du kan allerede nå ta båtførerprøven kurs og eksamen på nett. Les mer om Tryggombords Båtførerprøven nettkurs i denne lenken.

Dersom du ønsker å gå mer i dybden av fritidsbåtpensumet, og kunne føre båter opptil 24 meter anbefaler vi D5L Fritidsskipper- sertifikatet. D5L kurset kan du ta over 3 helger hos Tryggombord. Les mer om den fleksible løsningen her.

Tryggombord er et godkjent kurssenter hos Sjøfartsdirektoratet og har holdt proffe, moderne kurs siden 2015. 

Les hele høringsforslaget her, og regjeringens pressemelding her

Les mer