Eksamen

Oppstart #

Hver deltaker skal vise ID før prøven kan begynne og instruktøren skal passe på at ingen sitter rett ved siden av hverandre.

Gå inn på båtførerregisteret.no og trykk på «Start eksamen (testleder)» nederst til høyre. Dette er allerede lagt inn som startside på nettbrettene. Logg alltid inn med din egen testleder-ID og personlige passord:

Testsenter-ID: NT-316
Testleder-ID: NT-316-xx
Nå kan kandidaten trykke på den blå knappen. Her kan man velge å få tilsendt nytt

passord, eller å bruke det samme passordet som sist eller et man har lagret via brukerprofilen ved å trykke på ”Logg inn med passord”.

Hvis kandidaten ikke klarer å få tilsendt nytt passord (av en eller annen grunn) kan testlederen finne brukeren på testledersiden ved å søke på fødsels- og personnummeret på ”Dashboard”-siden og lagre et nytt passord (eller få kandidaten til å skrive det inn).

Engelsk prøve eller utenlandsk personnummer #

Hvis en deltaker ikke har norsk personnummer kan ikke vedkommende registrere seg på båtførerregisteret.no. Dette må forhåndsregistreres via det gamle KID-systemet. Dette vil registreres i forkant, og kandidaten vil bli informert om dette på forhånd.

Eksamen må da startes via linken under den vanlige, altså ”Start eksamen ved KID- betaling” og så den blå startknappen. Neste innlogging er det samme som vanlig testlederinnlogging. Kandidaten har da på forhånd fått et KID-nummer (som blir kandidat-ID) og passord for innlogging. Dette står også på deltakerlisten. Passfoto kan sendes til kurs@tryggombord.no. Det samme gjelder for engelsk prøve.

Får ikke betalt eksamen #

Noen av deltakerne er så unge at de ikke har mulighet til å betale for eksamen på båtførerregisteret.no og har heller ikke fått med seg at foreldrene kan gjøre det på forhånd. I dette tilfellet er den letteste løsningen at testlederen finner deltakeren ved å søke på fødselsnummeret og gå inn på profilen og betale for prøven med sitt eget bankkort. Da kan deltakeren eller en forelder Vippse beløpet tilbake til testlederen. Om testleder ikke har mulighet til å legge ut for eksamensavgiften kan deltakeren kontakte sine foreldre for å få de til å betale for eksamen, men det tar jo da litt lenger tid. Å bruke iZettle til dette er absolutt siste alternativ hvis verken deltakeren eller andre har mulighet til å Vippse eller overføre.

Testleders begrensninger under prøven #

Vi har ikke lov til å gi faglig hjelp, men vi kan gjøre følgende:
– Forklare spørsmålene på en enklere måte.
– ”Oversette” ord som kan være unødvendig kompliserte maritime termer, eller nevne

synonymer til ord de ikke forstår.
– Hjelpe til med å finne navngitte steder i kartet og peke det ut for dem.

Feilmelding (nettbrett) #

Det hender det dukker opp en feilmelding på nettbrettene som en pop-up-beskjed.

Dette kan de bare trykke OK for, og ikke bry seg mer om, selv om den kommer ofte. Det er viktig at de ikke trykker på «ikke vis dette igjen», da hindrer de beskjeden som dukker opp når de skal levere.

Hvis det skjer noe underveis som fører til at de blir logget ut eller lignende så må nettleseren lukkes og åpnes igjen via Chrome, ikke «appen». Det skjer ofte at programmet ikke reagerer når man trykker på «Avslutt eksamen». Grunnen til dette kan være at det er blokkert for pop-up-beskjeder (ref. forrige avsnitt).

Løsning på dette er å lukke programmet; trykk på firkantknappen nede til høyre og sveip programmet bort. Start båtførerprøven via og be de logge inn på vanlig måte. Etter at de har trykket på «Start eksamen» er det viktig at de trykker på «Fortsett» (IKKE START!).

Updated on 7. januar 2021
[ESPRESSO_TICKET_SELECTOR event_id=22259]